Thursday 19 April 2012

De reiger en Pen, een dubbele opdracht

Op 18-19 en 20 mei organiseert de provincie Vlaams-Brabant het 'kalmkunstfestival' In de Luwte
Voor dat festival maak ik een 'loop' met een 15-tal videogedichten (te bekijken en -luisteren in de 'Woordwagen).


De organisatie vroeg me of ik het zag zitten om 2 nagelnieuwe filmpjes te make op basis van 2 gedichten van Koen Stassijns en Ivo van Strijtem,

die zelf voor het festival een Bloemlezing Stiltegedichten (uitgeverij P.) samenstelden.

Graag. De dichters stuurden me enkele gedichten op waarmee ik aan de slag mocht.

De Reiger (Koen Stassijns)

Pal op een aanlegsteiger aan de rand
van de nacht waar ik je zag stond hij,
in pandjesjas, de degen schuin als je hand
in de mijne.
De maan een grijs beschilderd ei
en amper vingerafdruk op het golfkarton
van een plas.
Wij keken. Zwegen elkaar aan,
begrepen niet dat tussen ons dit stilstaan
en verdwijnen even nietig was.

Ik kon het doffe kloppen van zijn vleugels
toen hij opging in je handpalm horen. Voorbij
de vissen van het licht week hij, die nu
op goed geluk af in het donker wonen.

Wij vluchten net als zij en blijven hopen.
Wat verder ritst een trein het landschap open.

uit Zwijghout, gedichten, uitgeverij Atlas, Amsterdam/Antwerpen, 2000

Pen (Ivo van Strijtem)

Het zat in de pen, in de tijd
van de pen die bad om meer inkt.
De hand van het blad opgelicht,
de beweging heen en terug
van het blad naar de inktpot.

Schrijven was diep ademhalen
tot de inkt door het hart
naar het hoofd steeg,
daar de woorden uitkoos
voor een adempauze later
de zin.

Schaatsende letters,
wind over het weiland, een bosrand,
strijklicht op regels
waarin vissen zwommen,
een kabbelend praten
gespiegeld in vloeipapier.

Wat er stond liep vooruit
maar wist wat het naliet:
blauwe tongpunt van verlangen,
blauwe vingertoppen van verdriet.

uit Het tegenbezoek, gedichten, uitgeverij Atlas, Amsterdam/Antwerpen, 2006

Ze horen een beetje bij elkaar.
Niet alleen omdat ze in eenzelfde 'opdracht' zijn gemaakt, maar ook omdat ik ze alletwee
heb voorzien van beelden die enerzijds gefilmd zijn in de natuur (ijs en water), anderzijds drijven op bijna meditatieve, geabstraheerde structuren uit de natuur.

Twee tracks ook die in hetzelfde bedje zijn grootgebracht:




Voor de lezingen schakelde ik opnieuw Arlekeno Anselmo is, die de 2 gedichten de juiste breekbaarheid gaf die deze beelden en klanken nodig hadden.

Enfin...ze zijn klaar

De Reiger



Woorden: Koen Stassijns
Stem: Arlekeno Anselmo
Concept, camera, montage en muziek: Swoon

Pen



Woorden: Ivo van Strijtem
Stem: Arlekeno Anselmo
Concept, camera, montage en muziek: Swoon

No comments:

Post a Comment