Monday 18 April 2011

Blues in de maak...

Velimir Lobsang. Ik zeg het nog eens; Velimir Lobsang.
Het is niet bepaald de naam waarbij iedereen denkt...ah ja, Velimir Lobsang.
Maar hij klinkt wél lekker.
Probeer hem nog eens even...Velimir Lobsang.
'Velimir' is de voornaam van de Russische futurist 'Chlebnikov' en 'Lobsang' is een Tibetaanse naam die zoiets betekent als 'positieve, heilzame studie', aldus J.V. een ex-collega die onder het wonderlijke pseudoniem Velimir Lobsang gedichten schrijft.

Hij stuurde me er enkele op. Altijd blij mee. Woorden van een ander.
Over zijn werk:

"De schrijver in mij verwringt de woorden, deconstrueert, collageert op een organische manier.  Ik wil de taal op mijn manier laten ademen, kronkelen, exploderen, lijden, roepen, smelten..."

Mijn nieuwsgierigheid gewekt. Een eerste voorlopige keuze viel op 'Blues'

Blues

indigoblauwe noten
rijpen diep

onvoorspeelbaar
aan de branding
van mijn binnenzee

als wrakhout
spoelen woorden aan
uit taalloze nevels

trage boodschappers van verten
ontsteken in mij
een onblusbare stem

Op het eerste gezicht eenvoud. Maar ik voel iets broeien. Onderhuids.
Een eerste gefröbel met klanken leverde alvast deze track op.

Geen idee of ik hem ga gebruiken (ook al zijn er al enkele beelden),
maar een filmpje met werk van Velimir Lobsang is zeker in de maak.

Blues

Coney Isand Blue (Feat. Arlekeno Anselmo) by Swoon Bildos

No comments:

Post a Comment